De patiënt vindt zijn weg naar de Sumehr

Met deze zomercampagne willen we jou stimuleren om nóg meer en nóg betere gezondheidssamenvattingen voor jouw patiënten te maken. Deze week belichten we hoe de patiënt meer en meer zijn weg vindt naar de Sumehr. Dat is een positieve ontwikkeling, maar maakt het gesprek over het delen van gezondheidsinformatie noodzakelijk.

De Sumehr begint te leven, en dat komt door corona

De Vlaamse patiënt was 2 jaar geleden nauwelijks vertrouwd met digitale gezondheidstoepassingen.

Maar daar heeft corona verandering in gebracht. eHealth-platformen zijn sindsdien in opmars. Door de coronacrisis zijn burgers massaal gebruik beginnen maken van CoZo, Mijngezondheid.be en MyHealthViewer.

COZO_ opgevraagde resultaten door patiënten
De coronacrisis gaf een boost aan het gebruik van gezondheidsplatformen door patiënten

De patiënt vindt op deze platformen ook zijn Sumehr terug. Voor het eerst in de geschiedenis van onze gezondheidszorg kan hij mits enkele muisklikken een samenvatting van zijn gezondheidsdossier bekijken.

“De Sumehr of gezondheidssamenvatting stelt mij gerust. Het geeft mij de garantie dat dokters die mij voor het eerst zien, weten wie ik ben.” Jean-Pierre Blondeel, voorzitter Hodgkin en non-Hodgkin vzw

Vlaams Patiëntenplatform voert campagne over de gezondheidssamenvatting

Het Vlaams Patiëntenplatform (VPP) vertegenwoordigt meer dan 115 verenigingen van patiënten met een chronische aandoening. Het VPP voert mee campagne over de Sumehr. De organisatie maakte samen met Domus Medica een brochure over de Sumehr en moedigt patiënten aan om over de gezondheidssamenvatting met hun huisarts in gesprek te gaan.

Ook jij kan deze infobrochure verdelen aan je patiënten. Graag zelfs. Bestel de brochure gratis via deze link: bestellen brochure

Het VPP maakte ook een filmpje over de Sumehr dat je kan afspelen in je wachtzaal.

KOEN NEYENS VPP
KOEN NEYENS (beleidsmedewerker Vlaams Patiëntenplatform): “Wij willen dat de gezondheidssamenvatting meer bekend wordt en dat de patiënt zijn dossier meer in eigen handen neemt.”

Zit je nog gemakkelijk?

We beseffen dat je dit misschien een spannend idee vindt: dat patiënten meelezen, of jou misschien zullen aanspreken over de inhoud van hun Sumehr.

Als jouw patiënten goed weten wat een gezondheidssamenvatting is (en wat ze niet is), kunnen ze een actievere rol opnemen in hun zorg. Als de patiënt kan meevolgen welke informatie jij registreert over zijn gezondheid, kunnen jullie samen de correctheid van de informatie waarborgen. De kwaliteit van de Sumehrs kan er alleen maar op vooruitgaan.

In gesprek gaan over het delen van gezondheidsgegevens, wordt steeds belangrijker.

De campagne ‘Summer of Sumehr: een gezondheidssamenvatting voor iedereen’ is een initiatief van Huisartsenvereniging Gent, Domus Medica en het Vlaams Patiëntenplatform.