Nieuws

Een goed bijgehouden dossier maakt een goede Sumehr

Met deze zomercampagne willen we jou stimuleren om nóg meer en nóg betere gezondheidssamenvattingen voor jouw patiënten te maken.

Collega’s aan het woord over dossierbeheer en de Sumehr

Een goed bijgehouden patiëntendossier is eerst en vooral een zegen voor jou als huisarts. Het geeft rust en vertrouwen tijdens de consultatie. Een bijkomend voordeel is dat een up-to-date dossier ook een goede Sumehr oplevert.

Maar dossiers goed bijhouden, dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.

We spraken met 6 Vlaamse huisartsen over hun gewoontes en routines inzake dossierbeheer, en het delen van gezondheidsinformatie in de vorm van Sumehrs.

In onderstaand filmpje vertellen ze honderduit over:

● Hun motivatie om goed te registreren en al hun patiënten een Sumehr te geven

● Hun routines om dossiers actueel, overzichtelijk en relevant te houden

● Het gesprek met hun patiënten over de Sumehr

● Het delen van gevoelige gezondheidsinformatie

Voor LOK-voorzitters: aanbod over goed registreren en de Sumehr

In het kader van deze zomercampagne hebben Huisartsenvereniging Gent en Domus Medica een LOK-pakket uitgewerkt over goed registreren en de Sumehr.

Het concept van de LOK is een interactieve uitwisseling van ervaringen, gebruiksregels en tips over dossierbeheer, registreren en de Sumehr. De LOK is niet opgevat als een workshop, noch als een demonstratie over hoe je een Sumehr aanmaakt in een specifiek softwarepakket.

Waaruit bestaat het aanbod concreet?

● Een 15-tal stellingen/vragen over registreren in je patiëntendossier en de Sumehr (Powerpoint-presentatie en een afdrukbare pdf)

● Een voorbereidingsbundel voor voorzitters of moderatoren (13 blz.)

● Voorziene duur van de LOK: 1,5 à 2 uur

● Huisartsenvereniging Gent of Domus Medica bieden geen moderator aan

Interesse? LOK-voorzitters kunnen contact op met Stefanie: kringcoordinator@hzw.be

De Sumehr in 5 gebruiksregels

Aan het einde gekomen van de Sumehr-campagne, geven we jou nog graag 5 Sumehr-gebruiksregels mee. Vijf principes die de achterliggende filosofie vormen van de Sumehr

1 Iedere patiënt heeft recht op en Sumehr

Een gezondheidssamenvatting die snel en eenvoudig toegang geeft tot essentiële informatie kan een groot verschil maken in acute situaties, ongeacht leeftijd en gezondheidstoestand. Via www.mijngezondheid.be kan de patiënt ook zelf zijn Sumehr bekijken.

2 De patiënt kan weigeren om bepaalde informatie op te nemen in de Sumehr

Het recht van de patiënt om de publicatie van bepaalde gegevens te weigeren moet worden gevrijwaard. De arts dient de patiënt evenwel te informeren over mogelijke risico’s.

3 Auteur is een arts

De Sumehr wordt opgesteld en gevalideerd door een arts. Bij voorkeur de GMD-houdende huisarts (of groepspraktijk) van de patiënt. In sommige gevallen een gelijkwaardige dossier-houdende arts, zoals bvb. een pediater of een gynaecoloog.

4 De Sumehr dient up-to-date te zijn

Iedere wijziging in de pertinente gezondheidsgegevens van een patiënt moet leiden tot een update van de Sumehr. Diegene die de Sumehr raadpleegt moet er zich echter van bewust zijn dat een vertraging kan optreden alvorens nieuwe gegevens geïntegreerd zijn.

5 Toegang voor zorgverleners met het oog op continuïteit van zorg

De Sumehr bevat alle elementen die een snelle inschatting van iemands gezondheidstoestand mogelijk maken, ook wanneer de eigen huisarts niet beschikbaar is, en de patiënt zelf niet in staat is om de juiste informatie aan te dragen. Denk bijvoorbeeld aan de spoedarts of een arts van wacht.

Download deze gebruiksregels als een handige pdf en druk ze af: Sumehr gebruiksregels

Dit was de Summer of Sumehr!

De Summer of Sumehr zit er op. We hopen dat we jullie hebben gestimuleerd om nóg meer en nóg betere gezondheidssamenvattingen te maken voor jullie patiënten.

Fijne zomer gewenst, en hopelijk tot volgend jaar!

Zonnige groeten,

Het Summer of Sumehr-team

De campagne ‘Summer of Sumehr: een gezondheidssamenvatting voor iedereen’ is een initiatief van Huisartsenvereniging Gent, Domus Medica en het Vlaams Patiëntenplatform.

De patiënt vindt zijn weg naar de Sumehr

Met deze zomercampagne willen we jou stimuleren om nóg meer en nóg betere gezondheidssamenvattingen voor jouw patiënten te maken. Deze week belichten we hoe de patiënt meer en meer zijn weg vindt naar de Sumehr. Dat is een positieve ontwikkeling, maar maakt het gesprek over het delen van gezondheidsinformatie noodzakelijk.

De Sumehr begint te leven, en dat komt door corona

De Vlaamse patiënt was 2 jaar geleden nauwelijks vertrouwd met digitale gezondheidstoepassingen.

Maar daar heeft corona verandering in gebracht. eHealth-platformen zijn sindsdien in opmars. Door de coronacrisis zijn burgers massaal gebruik beginnen maken van CoZo, Mijngezondheid.be en MyHealthViewer.

COZO_ opgevraagde resultaten door patiënten
De coronacrisis gaf een boost aan het gebruik van gezondheidsplatformen door patiënten

De patiënt vindt op deze platformen ook zijn Sumehr terug. Voor het eerst in de geschiedenis van onze gezondheidszorg kan hij mits enkele muisklikken een samenvatting van zijn gezondheidsdossier bekijken.

“De Sumehr of gezondheidssamenvatting stelt mij gerust. Het geeft mij de garantie dat dokters die mij voor het eerst zien, weten wie ik ben.” Jean-Pierre Blondeel, voorzitter Hodgkin en non-Hodgkin vzw

Vlaams Patiëntenplatform voert campagne over de gezondheidssamenvatting

Het Vlaams Patiëntenplatform (VPP) vertegenwoordigt meer dan 115 verenigingen van patiënten met een chronische aandoening. Het VPP voert mee campagne over de Sumehr. De organisatie maakte samen met Domus Medica een brochure over de Sumehr en moedigt patiënten aan om over de gezondheidssamenvatting met hun huisarts in gesprek te gaan.

Ook jij kan deze infobrochure verdelen aan je patiënten. Graag zelfs. Bestel de brochure gratis via deze link: bestellen brochure

Het VPP maakte ook een filmpje over de Sumehr dat je kan afspelen in je wachtzaal.

KOEN NEYENS VPP
KOEN NEYENS (beleidsmedewerker Vlaams Patiëntenplatform): “Wij willen dat de gezondheidssamenvatting meer bekend wordt en dat de patiënt zijn dossier meer in eigen handen neemt.”

Zit je nog gemakkelijk?

We beseffen dat je dit misschien een spannend idee vindt: dat patiënten meelezen, of jou misschien zullen aanspreken over de inhoud van hun Sumehr.

Als jouw patiënten goed weten wat een gezondheidssamenvatting is (en wat ze niet is), kunnen ze een actievere rol opnemen in hun zorg. Als de patiënt kan meevolgen welke informatie jij registreert over zijn gezondheid, kunnen jullie samen de correctheid van de informatie waarborgen. De kwaliteit van de Sumehrs kan er alleen maar op vooruitgaan.

In gesprek gaan over het delen van gezondheidsgegevens, wordt steeds belangrijker.

De campagne ‘Summer of Sumehr: een gezondheidssamenvatting voor iedereen’ is een initiatief van Huisartsenvereniging Gent, Domus Medica en het Vlaams Patiëntenplatform.

Rondetafelgesprek Preventieplatform

Ben je overtuigd van het belang van een gezonde leefstijl in een gezonde leefomgeving?

Vind je het belangrijk dat de gezondheidsongelijkheid verkleind wordt en dat er nog meer ingezet wordt op Health in All Policies?

Geloof jij ook dat een paradigmashift van curatie naar preventie zich opdringt?

Neem dan deel aan het rondetafelgesprek in Kortrijk en denk mee na over het gezondheidsbeleid in ons land.

Wanneer: vrijdag 01/07/2022 van 12u tot 14

Waar: President Kennedypark 10, 8500 Kortrijk

Opzet van de overlegtafel:

  • Sterktes en groeikansen van het preventief gezondheidsbeleid in ons land blootleggen
  • Nagaan hoe we samen gezondheidsbevordering en ziektepreventie hoger op de maatschappelijke en politieke agenda kunnen krijgen
  • Bekijken hoe we een actieve bijdrage kunnen leveren aan preventie

Dit is een initiatief van het Preventieplatform i.s.m. Logo Leieland

Geef de Sumehr een centrale plaats op de wachtpost

De hele maand juni is Sumehr-maand. Met deze zomercampagne willen we jou stimuleren om werk te maken van meer en betere gezondheidssamenvattingen voor jouw patiënten. Deze week: de rol van de Sumehr tijdens de wachtdienst.

Wat als jouw patiënten ‘s avonds of in het weekend een huisarts nodig hebben?

De Sumehr dient om jouw patiënten goede zorg te kunnen verlenen als jij niet bereikbaar bent. Vorige week las je hoe belangrijk Sumehrs zijn voor spoedartsen. Maar de Sumehr is ook in het leven geroepen om de kwaliteit van de wachtdienst te verhogen.

Het openen van een Sumehr op de wachtpost is in veel gevallen een meerwaarde:

  • Bij patiënten met een opstoot van een sluimerend probleem
  • Bij patiënten met een complexe medische voorgeschiedenis en veel pathologie
  • Bij patiënten die hun chronische medicatie niet goed kennen (en dat zijn er veel)
  • Bij bejaarden of verwarde patiënten

Door de Sumehr kan je beter het onderscheid maken tussen ‘dat bestond al’ en ‘dat is nieuw.’ Het openen van een Sumehr stelt gerust en bevestigt. Een Sumehr raadplegen verhoogt de kwaliteit van jouw consult.

De realiteit vandaag: we halen nog niet uit de Sumehr wat erin zit

Een Sumehr raadplegen tijdens de wachtdienst is natuurlijk niet altijd nuttig. Maar de voordelen ervan worden vandaag nog onderbenut.

In veel Vlaamse wachtposten wordt nog niet zo vaak doorgeklikt naar de Sumehr. We ontvingen van 12 wachtpostgebieden cijfers over het aantal keren dat een Sumehr werd geopend in verhouding tot het aantal patiëntencontacten waarbij een Sumehr beschikbaar was. De percentages variëren van 1 % tot 7 %.

Een Sumehr raadplegen op de wachtpost doe je zo

Een Sumehr raadplegen in CareConnect Medical Post (CCMP) is heel eenvoudig.

  • Log in met je eID-kaart. Dan heb je voor 12 uur een eHealth sessie.
  • Start de consultatie door te klikken op de naam van de patiënt.
  • Klik in het consultatiescherm bovenaan links op het blauwe belletje. Als er een Sumehr gevonden wordt, krijg je onderaan rechts ook nog een notificatie.

Instructies voor het raadplegen van een Sumehr zijn terug te vinden op beeldschermen van de wachtpostcomputers.

De campagne ‘Summer of Sumehr: een gezondheidssamenvatting voor iedereen’ is een initiatief van Huisartsenvereniging Gent, Domus Medica en het Vlaams Patiëntenplatform.

Geïndexeerde conventietarieven vanaf 1/6/2022

Vanaf 1 juni 2022 worden de artsenhonoraria tussentijds geïndexeerd met 2%. Dit is een voorafname op de indexmassa voor 2023.

Dit betekent dat volgende tarieven gelden:

  • 101032 Raadpleging erkend HA: €23,06
  • 101076 Raadpleging (geaccrediteerd): €27,80
  • 103132 Huisbezoek: €41,13
  • 101496 GMD (openingsjaar): €32,88

Avond (18 tot 21 uur)

  • 101113 Toeslag avondraadpleging eigen praktijk: €4,44
  • 104215 Huisbezoek: €54,69

Nacht (21 tot 8 u.)

  • 102432 Toeslag nachtraadpleging: €27,40
  • 104230 Nachtbezoek: €94,59

Tarievenkaart 2022